Als burgerhulpverlener bent u aangemeld bij een oproepsysteem voor reanimatie. Bij een hartstilstand in uw buurt krijgt u een oproep via uw mobiel om naar het slachtoffer te gaan.

De eerste 6 minuten zijn cruciaal. Als iemand dan start met reanimeren en een AED aansluit, is de kans op overleven het grootst. Een ambulance redt het vaak niet om binnen 6 minuten bij het slachtoffer te zijn. U misschien wel.

Uw hulp is hard nodig.

Want elke dag overlijden 35 mensen aan een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Vaak in en rond het huis. Hun kans om te overleven is sterk verhoogd als er binnen 6 minuten mensen ter plekke zijn die starten met reanimeren en een AED gebruiken.

We stimuleren daarom dat:

  • jongeren leren reanimeren op school
  • zoveel mogelijk mensen een reanimatiecursus volgen en deze jaarlijks herhalen
  • elke buurt voldoende burgerhulpverleners heeft: vrijwilligers die oproepbaar zijn bij een hartstilstand

Uw hulp is cruciaal om levens te redden!

Wie kan burgerhulpverlener worden?

U kunt burgerhulpverlener worden als u privé of voor uw werk of studie heeft leren reanimeren. 

U bent 18 jaar of ouder en heeft de afgelopen 2 jaar één van deze trainingen gevolgd:

  • een basiscursus reanimatie of een herhalingsles 
  • een reanimatietraining gehad als bedrijfshulpverlener of EHBO-er
  • een reanimatietraining voor uw beroep of studie (bijvoorbeeld als arts, brandweer, of politie)

Twijfel niet en gebruik deze vaardigheid om levens te redden in uw buurt!

Er zijn 2 oproepsystemen in Nederland: HartslagNu en HartveiligWonen. Voor Kenemerland waar Alkmaar ondervalt kan je je aanmelden bij Hartslag Nu. Als u al burgerhulpverlener bent bij een van deze 2 oproepsystemen, hoeft u zich niet opnieuw aan te melden.

Moet ik 24 uur per dag beschikbaar zijn?

Nee, in het systeem geeft u door wanneer u beschikbaar bent. Bij een oproep bent u nooit verplicht om naar het slachtoffer te gaan. Het kan zijn dat u de oproep niet op tijd ziet, te ver van het slachtoffer bent of echt niet weg kunt.

Het systeem houdt er rekening mee dat niet iedereen kan en stuurt meerdere burgerhulpverleners een oproep. Een deel van hen krijgt het verzoek om direct naar het slachtoffer te gaan en te starten met reanimeren. Anderen krijgen het verzoek om eerst een AED op te halen.

 

stap 1U heeft een reanimatiediploma en u meldt zich aan bij een oproepsysteem in uw buurt.
stap 2Iemand in uw buurt belt 112 bij een hartstilstand.
stap 3U krijgt een oproep op uw mobiel.
stap 4Kunt u even weg? Ga dan zo snel mogelijk naar het slachtoffer.
stap 5Samen met andere burgerhulpverleners start u met reanimeren en sluit u een AED aan.
stap 6U gaat door met reanimeren tot de ambulance arriveert en het personeel de reanimatie overneemt.

aedEen Automatische Externe Defibrillator (AED) is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok.

Bij een hartstilstand staat het hart vaak niet helemaal stil, maar is er sprake van kamerfibrilleren. Door een snelle en chaotische prikkeling van de hartkamers, trekken deze niet meer samen. Een AED kan het hart resetten bij kamerfibrilleren. De hartspiercellen worden weer gelijk geschakeld, waardoor het hart weer normaal gaat pompen. Dit noemen we ook wel defibrilleren.

Door het gebruik van de AED kan het hartritme zich weer herstellen. Zonder AED zou dit niet kunnen.

AED bedienen

Een AED bevat 2 elektroden die op de ontblote borstkas van het slachtoffer geplakt moeten worden. Een AED analyseert het hartritme zodra de elektroden aangesloten zijn. Het apparaat vertelt de hulpverlener precies wat hij moet doen, namelijk doorgaan met reanimeren óf een elektrische schok toedienen.

De AED geeft geen schokopdracht als:

  • iemand geen hartstilstand heeft: hij is bewusteloos, maar het hart functioneert goed
  • er geen hartactie meer is en het hart helemaal stilstaat

Hulpverleners gaan door totdat er een ambulance is.

AED en burgerhulpverlening

Bij een hartstilstand is direct starten met reanimeren en het het inzetten van een AED van levensbelang. Hiervoor is in Nederland een effectief systeem van burgerhulpverlening.

Burgerhulpverleners zijn vrijwilligers die oproepbaar zijn bij een hartstilstand in de buurt. Bij een hartstilstand stuurt de 112-centrale een bericht aan meerdere burgerhulpverleners in de buurt. Zij krijgen het verzoek om direct naar het slachtoffer te gaan of het eerst een AED te halen.

U heeft zojuist gereanimeerd of u bent getuige geweest van een reanimatie. Dit kan voor u een ingrijpende gebeurtenis zijn. Ieder mens verwerkt dit op zijn eigen manier. Dat u heeft gedaan wat u kon doen, daar is geen twijfel over. Reanimeren is altijd een goed besluit. Als u niets doet, heeft het slachtoffer geen kans. Voor veel mensen is napraten een goede manier om een reanimatie te verwerken.

Het is belangrijk te weten dat u geen informatie krijgt over de uitkomst van een reanimatie. Als een patiënt ter plekke overlijdt, weet u dat de uitkomst niet goed is. In situaties waarbij het ambulanceteam de patiënt meeneemt, krijgt u achteraf niet te horen of de patiënt het uiteindelijk heeft overleefd. Het verstrekken van dergelijke informatie over patiënten is namelijk bij wet niet toegestaan. 

Bij onderstaande organisaties kunt u terecht voor ondersteuning en advies:

  • De andere mensen die geholpen hebben bij de reanimatie.
  • Sensoor: is dag en nacht bereikbaar voor uw verhaal via telefoonnummer 072-5613614 of via www.sensoor.nl.
  • Uw huisarts, deze kan u eventueel doorverwijzen naar professionele hulpverleners.
  • Stichting EersteHulpAlkmaar via 06 – 81 15 74 12 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

HartslagNu evaluatieformulier

U kunt HartslagNu helpen om de burgerhulpverlening te verbeteren door het evaluatieformulier van HartslagNu in te vullen. Hierop kunt u ook aangeven of u behoefte heeft aan nazorg. Een medewerker van HartslagNu neemt dan binnen vijf werkdagen contact met u op.

Het evaluatieformulier kan u op de volgende wijze invullen:

  1. Log in via https://www.HartslagNu.nl/
  2. Klik op het tabblad Noodoproepen, nadat u bent ingelogd.
  3. Klik op de betreffende noodoproep en vervolgens op het tabblad Evaluatie.

bekladde aedHet kan gebeuren dat de kast waarin een AED geplaats is beschadigd is of dat deze een storing heeft. Dit kan door normaal gebruik komen maar ook schade of vandalisme zijn. Deze schade kan ervoor zorgen dat een kast niet meer goed kan werken. Specifiek als het schade aan het toetsenpaneel betreft. Om deze schade zo goed mogelijk te kunnen ontdekken en verhelpen vragen wij u om deze schade te melden via onderstaand formulier.

Voor het verwerken van de melding vragen we ook enkele persoonsgegevens van u. Dit om eventueele extra informatie over de schade/storing te kunnen opvragen en u te kunnen melden wanneer de schade hersteld of de storing opgelost is.

 

Schade of storing aan een AED kast melden

Graag uw naam invullen.
Vul hier uw e-mailadres in
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Vul hier uw bericht in a.u.b.
Ongeldige invoer

Bij een telefonische 1-1-2 melding van een (mogelijke) circulatiestilstand worden door de Meldkamer Ambulancezorg (MKA) eerst twee ambulances naar het slachtoffer gestuurd en daarna wordt het alarmeringssysteem HartslagNu automatisch geactiveerd.

Het systeem zoekt met behulp van het opgegeven adres eerst de geografische gegevens van het slachtoffer op. Dit wordt het centrum genoemd. Vanuit dit centrum wordt gezocht naar maximaal 30 burgerhulpverleners van wie het woon- of werkadres (of een ander opgegeven adres) het dichtst bij het adres van het slachtoffer ligt. De maximale afstand waarin gezocht wordt is 1.000 meter vanaf het centrum. Omdat er niet meer dan 30 burgerhulpverleners gealarmeerd worden kan het voorkomen dat jij geen sms-oproep hebt gekregen maar iemand die een paar huizen verderop woont wel. Het systeem streeft naar een ideale verdeling van de burgerhulpverleners: 1/3 deel rechtstreeks naar het slachtoffer (reanimators) en 2/3 deel via een AED.

Wanneer je het sms-bericht ontvangt bepaal je zelf of je in staat bent hulp te bieden en alléén als jouw persoonlijke omstandigheid dit toelaat, probeer je naar best vermogen levensreddende hulp te verlenen. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld alleen thuis bent met de kinderen, ziek bent of niet in de directe omgeving bent waardoor je niet in staat bent om hulp te verlenen. Dit kan gebeuren. Voel je niet verplicht om te reageren. Er worden bij elke oproep steeds, meerdere vrijwilligers tegelijk gealarmeerd. De kans is groot dat er altijd wel iemand in de gelegenheid is om wel hulp te bieden. In elk geval worden door de MKA in jouw regio altijd twee ambulances met spoed naar het slachtoffer gestuurd.

SMS Alert

Het ene deel van de groep krijgt een sms-bericht: ga naar het slachtoffer en start de reanimatie. De andere helft krijgt een sms-bericht: haal de AED op bij “adres” en ga naar het slachtoffer.
Vanzelfsprekend moet het wel verantwoord blijven om als vrijwilliger in actie te komen. Als je bijvoorbeeld alleen met kleine kinderen thuis zit, moet je niet de deur uitgaan.

Wat te doen na gebruik het AED-apparaat?

Na de hulpverlening belt u de beheerder van het AED-apparaat. Dit nummer staat op de AED en op de AED-kast. De beheerder zal dan met u afspreken wat er met de AED moet gebeuren. Afhankelijk van de situatie zal de AED bij u thuis opgehaald worden of kan deze teruggezet worden in de kast. De beheerder heeft ook een bericht gekregen van de oproep en weet welke AED's opgeroepen zijn.

Als de AED daadwerkelijk op het slachtoffer aangesloten is geweest, wordt contact opgenomen met het AMC. Een medewerker van het AMC komt dan ter plaatse om de AED uit te lezen. Deze gegevens worden gebruikt voor een groot landelijk onderzoek naar de effecten van een vroegtijdige reanimatie.

Informatie over het slachtoffer en de afloop van de reanimatie

Het is belangrijk te weten dat u geen informatie krijgt over de uitkomst van een reanimatie. Als een patiënt ter plekke overlijdt, weet u dat de uitkomst niet goed is. In situaties waarbij het
ambulanceteam de patiënt meeneemt, krijgt u achteraf niet te horen of de patiënt het uiteindelijk heeft overleefd. Het verstrekken van dergelijke informatie over patiënten is namelijk niet toegestaan.

Partners

logo reanimatiepartner

 

ERClogo

 

Oranje Kruis

 

Hartslagnu

 

logo NRR